Van je kruin tot je wortels gezien

Van je kruin tot je wortels gezien

Waar je 'last' van HEBT, zegt niks over wie je BENT!

Reflexintegratie – Schoolrijpheid

Wanneer je iets weglaat in een recept wordt je gerecht anders of...mislukt

Dat klinkt natuurlijk heel logisch, toch? 
Zo is het eigenlijk ook met reflexen. 

In de baarmoeder begint de ontwikkeling van de reflexen al. Reflexen helpen ons om het centrale zenuwstelsel te ontwikkelen. 
Reflexen helpen ons bijvoorbeeld met geboren worden, de eerste keer ademhalen of hoe we moet drinken ( de zuigreflex). 
Iedereen heeft reflexen. Denk maar eens aan een hete pan en je hand, wanneer je je hand brandt trek je automatisch je hand terug. 
Dat is een reflex. 

Geïntegreerde reflexen vormen de basis voor een goed functionerend centraal zenuwstelsel en vormen daarom ook de basis om je te kunnen ontwikkelen. 
Op het moment dat een reflex niet goed is geïntegreerd, kan de daarop volgende ontwikkeling vertraging oplopen of zelfs helemaal niet ontstaan. Dat kan zorgen voor beperkingen op allerlei gebieden zoals : motoriek, houding, gedrag of leervermogen. 

Dus…zonder bakpoeder in de appeltaart zal je appeltaart nooit lekker luchtig worden.
Je mist een onderdeel waardoor een volgende ontwikkeling niet kan plaatsvinden. 

Onderstaand plaatje is een soort wasmand met van die gaatje erin. Elke reflex-ontwikkeling vult zo’n gaatje. Wanneer zo’n reflex zich niet ontwikkelt of integreert, dan stagneert die ontwikkeling. Valt de reflex ‘er door heen’.

 

Zoals je ziet zijn dat nogal wat “Basisontwikkelingen” voordat je überhaupt tot leren kunt komen. 
Tel daarbij op dat hoe je geboren wordt ( zie Geboorte in Kaart op mijn website) er ook toe doet, OOK voor je reflexen, en je snapt….Dat naar school gaan is heus geen makkie! 


Wat kan ik doen?

Naar aanleiding van een intake en check waarbij ik zal kijken naar bewegingen en houdingen van uw kind zal ik ook uitgebreid vragen naar de geboorte. 
Waar nodig zal ik ook een Geboorte in Kaart leggen. 
Met een combinatie van alles wat ik dan weet, zie en voel maak ik dan in een plan van aanpak. 

In de praktijk ga ik dan vooral spelenderwijs aan de slag met het kind. Bewegend leren, spelletjes doen met de bal, met je lijf, op rollende plankjes en wat niet meer. 
Om die reflex die mist te integreren zodat het lijf weer in balans komt en het ongewenste gedrag, de leermoeilijkheid en wat niet meer minder zal worden of zelfs zal verdwijnen.