
Na weken van stilte, tijd voor een nieuwe post op mijn pagina.
Eentje waar ik al heel lang op broed en dub, want het voelt als een pittig statement wat ik eigenlijk kwijt wil…
Het gaat over hoogbegaafdheid.
In de afgelopen jaren voor de klas hoor ik en lees ik steeds vaker over ouders die roepen dat hun kind hoogbegaafd is. En soms klopt dat ook.
Maar soms ook niet.
En voelt het voor mij ( lees dit zinnetje goed, want ik wil echt niemand voor het hoofd stoten, dat is niet mijn doel!!) alsof Hoogbegaafdheid iets is wat je status geeft.
Meer aanzien… Alsof het hoogbegaafde kind de BMW 5 serie is, en ‘het gemiddelde’ kind ( wat niet bestaat…) de lekkere steady Renault Clio. (Topauto trouwens, want net gekocht… )
Maar als die ouders wisten wat Hoogbegaafdheid inhield, dan zouden ze daar wellicht iets minder kwistig mee gooien. Want in de huidige (onderwijs)wereld kan HB zijn nogal een uitdaging zijn.
Want niet elke leerkracht heeft ervaring met HB kinderen, niet elke school heeft die kennis.
Geloof me, passend onderwijs IS gewoon echt lastig, maar daar sta je dan als ouder met een werkelijk hoogbegaafd kind…
De leerkracht weet nog niets van ’topdown’ onderwijs, en denkt dat het aanbieden van moeilijkere stof de oplossing is. Met als gevolg dat het kind zich gaat aanpassen, gaat onderpresteren. Zich onveilig voelt… Met daarvan weer als gevolg dat je thuis een ontploffend kind hebt, dat bovenaan de trap staat en roept “Ik ga wel in de oven zitten, dan ben ik er niet meer!”Ja echt… Omdat ze niet werd gezien, niet dat kreeg wat ze nodig had. Haar dingen die ze in haar hoofd wel kon, niet op papier of uit haar handen kreeg. Want Hoogbegaafdheid, gaat niet alleen over die hoge A-score, of die IQ-score van 155. Het gaat om je hele kind. Een kind met het talent om goed te kunnen leren, dat diepere verbanden kan leggen, waarschijnlijk Hooggevoelig is, originele oplossingen kan bedenken ( die vaak als ‘fout’ worden gezien, want niet volgens de juiste methode…) en een dijk van een concentratie heeft. En zo nog tig meer kenmerken! Maar het kan ook dat kind zijn dat niet tot leren komt, ‘irritant’ gedrag laat zien, laag scoort op de CITO. Maar wel briljant is in het bedenken van woordgrappen, of enorm goed kan schrijven, een enorm talent heeft voor filosoferen of tekenen. Iemand met een talent om te fietsen, wint ook niet direct de tour de france. Die heeft een goede fiets nodig, iemand die hem coacht, een goede gezondheid, top weersomstandigheden en veel training! Ik ga weer op voor een schooljaar waarin ik mijn best ga doen om het HELE kind te zien en uit te dagen, waardoor het kind kan groeien en bloeien op elk gebied. Sociaal, Emotioneel, Cognitief en Mentaal. Als heel mens..